Selamat datang


Blog ini adalah ruang untuk penulis berkongsi sebarang maklumat, tips dan info berkenaan topik keibubapaan.

Saat hadirnya janin ke dalam rahim seorang wanita, sehingga lahirnya ke dunia ini bermulalah episod pasangan suami isteri itu sebagai ibu dan bapa.
Dari penjagaan diri dan rohani ketika mengandung dan melahirkan sehinggalah kepada makanan, pakaian serta ilmu yang diberikan ibubapa kepada si anak selepas lahir,
semua itu adalah dari satu ruang lingkup yang sama. Tanggungjawab dari Allah untuk dua insan bertuah yang diberi peluang untuk bergelar ibu dan bapa.

Orang lihat mudah, tapi sebenarnya tidak.
Sering tersungkur dan tersadung.
Rasa kecewa dengan diri.
Namun bangkitlah duhai ibu, sedarlah wahai bapa.
Kerana di mata anak-anak, kita adalah insan terhebat!



-Maisa Ishak-
Didikan Terbaik Bermula Dari Rumah

Wednesday, June 3, 2015

Tips Mengajar Anak menggunakan Kad Imbasan

Kad Imbasan


Apa kebaikan menggunakan kaedah kad imbasan?
Tujuan utama adalah supaya membantu meningkatkan keupayaan penglihatan anak. Sekiranya penglihatan anak semakin mantap dari sehari ke sehari menggunakan kaedah ini, perkembangan anak akan bercambah ke bahagian intelek. Di mana bonus pada anak anda kerana dapat meningkatkan intelek mereka.


Namun begitu, sekiranya tidak kena gayanya permainan kad imbasan ini tidak menarik perhatian anak, menyebabkan ibubapa tertekan dan kecewa seterusnya menyebabkan permainan yang sepatutnya menggembirakan menjadi seperti paksaan. Ibubapa akan memanggil-manggil, bahkan terjerint-jerit agar anak melihat kad imbasan. Anak pula akan mencari permainan baru yang lebih menggembirakannya.

Saya akui, saya pernah lalui situasi di atas pada anak pertama. Maka saya hentikan kaedah ini untuk anak kedua dan ketiga, sehinggalah saya terjumpa buku Glenn Doman di Big Bad Wolf dan membacanya. Di tambah lagi, saya bertemu kelompok rakan-rakan maya yang mengikuti kursus yang menggunakan kaedah Doman ini iaitu Kursus Ibubapa Professional dan Anak Cemerlang Nury. Setelah saya dan suami mengikuti kursus tersebut dan membaca buku untuk maklumat lebih jelas, saya mengaplikasikan kesemua langkah-langkah yang disarankan. Ajaibnya, ketiga-tiga anak menanti-nanti saat permainan ini. Mereka begitu teruja! Di sini saya kongsikan beberapa tips sekiranya anda ingin bermain kad imbasan dengan anak anda.

SUASANA

Pastikan keadaan sekitar tenang, atau dengan tahap kebisingan yang minima. Pencahayaan dan pengudaraan yang secukupnya juga perlu ada bagi memastikan anak dapat melihat dengan jelas kad imbasan.

EMOSI

Sila batalkan sesi sekiranya ANDA atau ANAK berada dalam keadaan tertekan atau penat.
Sila tamatkan sesi SEBELUM anak anda menunjukkan tanda-tanda untuk menamatkan sesi.

SAIZ KAD

Sediakan kad yang cukup besar sesuai dengan umurnya. Saiz tulisan yang sesuai untuk setiap umur anak adalah sekitar 4" hingga 5" dan diameter yang sesuai untuk gambar ialah 6".

MASA

Tayangkan kad imbasan sekitar 5-10 saat sahaja untuk setiap sesi. Untuk mencari 5-10 saat terbaik anak anda tidak sukar. Anda boleh pilih ketika anak baru bangun tidur, selepas mandi atau sebelum tidur. Cuma pilih saat ketika faktor EMOSI adalah paling baik. Jangan khuatir, otak anak mampu merakam kad yang anda paparkan walaupun dalam beberapa saat. Jangan pandang rendah keupayaan anak.

KUANTITI

Singkatkan 5-10 saat itu? Maka minimakan kad yang perlu ditayangkan untuk setiap sesi. Glenn Doman sarankan sekitar 5 kad untuk setiap sesi. Selepas 5 hari tambah 1 kad yang baru dan buang 1 kad lama. Begitulah kitarannya sehingga anda boleh tayangkan kesemua kad yang anda ada.

KEKERAPAN

Namun anda boleh tingkatkan kekerapaan sesi, 3 hingga 5 sesi sehari.



Selamat Mencuba. Jangan lupa kongsikan pengalaman anda di ruangan komen ini. Mungkin ada teknik menarik yang saya boleh cuba untuk mantapkan lagi sesi ini.



~Maisa Ishak~
Didikan Terbaik Bermula dari Rumah


No comments:

Post a Comment